Myanmar, de laatste 3 weken van ons avontuur!

17 juni 2017 - Mandalay, Myanmar

Mingalarbar!

Meteen toen we van het vliegveld naar de stad Mandalay reden, waren we al enthousiast. Het voelde gelijk vertrouwd omdat het erg op India leek. De mannen in rokken die op die vieze rode tabaksballen kauwen en het straatbeeld kwamen redelijk overeen. De mensen zijn hier super arm en velen wonen in rieten hutjes. De mensen zijn heel aardig en wij werden meteen hartelijk ontvangen bij ons guesthouse. Daar aangekomen kregen we Burmese traditionele make-up op ons hoofd gesmeerd. Een geel prutje wat ze van een stuk hout afhalen wat goed schijnt te zijn tegen acne en de felle zon. Dit vinden ze hier erg mooi...We zijn maar 2,5 week in Myanmar geweest wat veel te kort is om alles te zien maar toch hebben we erg genoten! Na Mandalay hebben we een tweedaagse trekking gedaan van Kalaw naar Inle lake. Een redelijk zware tocht maar erg mooie landschappen, rijstvelden, enthousiast zwaaiende mensen die op het land werken en lieve kindjes. De afgelopen 2.5 week hadden we het idee dat we terug waren in de middeleeuwen. Het land bewerken ze nog met koeien en een houten karretjes. Alles is handgemaakt van bamboe en voor de meeste huizen staat een grote waterput! Op een dag hebben we een tijdje stil gestaan op de hoek van een straat en gekeken naar alles wat voorbij kwam. Zijspantaxi's, paard en wagen, vrouwen met grote manden met eten op hun hoofd, vrachtwagens volgeladen met mensen en goederen en schattige oude vrouwtjes met een dikke sigaar in hun mond. Je kan je niet voorstellen dat dit in 2017 nog bestaat. Ook spreekt bijna niemand engels wat tot grappige situaties en misverstanden leidt. Toch willen deze lieve mensen al te graag met ons praten dus proberen ze het met handen en voeten. Zo hebben we een keer thee gedronken bij de mensen thuis en alleen maar naar elkaar zitten lachen... Wij denken dat we in Myanmar ook een van de meest primitieve slaapplekken hebben gehad van de afgelopen 5 maanden. Tijdens onze trekking sliepen we bij mensen in een 'huis'. Onder onze matjes op de begane grond stonden de koeien, die het huis warm hielden. Geslapen hebben we niet. We waren bang voor bedwants, Noor vond midden in de nacht een kakkerlak in haar haar en de koeien stank was niet te harden. Toch zijn we weer een ervaring rijker! Bij Inle lake hebben we vooral genoten van de niet toeristische dorpjes op palen boven het water. Daarna hebben we vanuit het bergdorpje Hsipaw een 12 uur lange treinreis gemaakt terug naar Mandalay. Deze reis was prachtig! Door de jungle, over een veel te fragiele brug (waar we vantevoren een verzekering voor moesten betalen) en langs kleine dorpjes waar iedereen staat te zwaaien naar de trein. Onze laatste week hebben we in Bagan in een luxe hotel geslapen samen met onze Duitse vriend die we van Vietnam en Thailand kenden. De tempels en pagodes van Bagan waren sprookjesachtig. Voor de zonsondergang en mooie uitzichten kon je tempels beklimmen. Helaas was het bewolkt en was er geen fantastische zonsondergang te zien, toch hebben we genoten! Gister tijdens onze laatste avond in Myanmar hebben we heerlijk gegeten in een lokaal restaurantje met live muziek. Door de taalbarrière stond binnen no time onze hele tafel vol met eten. 2x zoveel als gepland. Maar het was zeker een leuke afsluiter!

Inmiddels zitten we weer op vliegveld, ons laatse reisverhaal te typen. Over 2 uur vliegt San alweer naar huis en vliegt Noor naar Bangkok voor haar volgende vlucht naar Colombia om daar voor 3 weken te reizen met haar broer en zus. De afgelopen 5 maanden zijn voorbij gevlogen! We hebben zo veel fantastische dingen gezien en meegemaakt! Ook hebben we onwijs veel geleerd over andere culturen en landen en we hebben veel toffe mensen leren kennen.
Gelukkig hebben we in Nederland nog even de tijd om van alles na te genieten voordat het serieuze schoolleven weer begint.
Hopelijk kunnen wij samen over 60 jaar nog kletsen en lachen over dit onvergetelijke avontuur!

Time flies when you're having fun♡

Dikke kus, San en Noor

1. Miep:
    17 juni 2017
    Dank voor de lange verhalen waardoor ik met jullie mee heb mogen genieten. Ik vond het super leuk. Ook de foto's waren mooi. Jammer, dat er zoveel armoede achter zit, maar misschien zijn de mensen niet ongelukkig.
    Goede thuisreis voor Sanne en goede reis voor Noor naar haar broer en zus in Colombia.
    Lieve groet oma Miepje
  2. Helma en Herman:
    17 juni 2017
    Zo mooi om te lezen wat jullie allemaal zien en doen , geweldige foto s wat een prachtige reis is dit geweest .
    Dit hebben jullie toch maar mooi meegemaakt . Noor nog een fijne tijd met je broer en zus , en Sanne tot zondag avond en nog een goede thuisreis !!!!
  3. Jolanda:
    17 juni 2017
    Sanne ik heb echt genoten van je mooie verhalen samen met Noor en je prachtige foto's.Hele goede terugreis en tot zondag
  4. Jan en Leen:
    17 juni 2017
    Geweldig dit verhaal weer.Wat hebben jullie een prachtige tijd gehad.En ons ook veel laten zien door de foto's.Dit nemen ze jullie nooit meer af.Noor noch veel plezier met je broer en zus.Sanne goeie reis naar huis.We komen zondag even langs.gr.Jan en Leen
  5. Tanja:
    18 juni 2017
    leuk meiden!! prachtige verhalen van jullie! hopelijk allebei weer veilig thuis en veilig aangekomen in colombia.
    xx