Vietnam!♡

7 mei 2017 - Hanoi, Vietnam

Xin Chào !

Omdat Vietnam zo mooi was en we het zo druk hadden met leuke dingen doen, hebben we weer een tijdje niks van ons laten horen.
Inmiddels zitten we op het vliegveld in Hanoi. We zijn van Zuid-Vietnam helemaal naar het noorden gereist. Elke keer werd de natuur een stukje mooier! De afgelopen 5 weken hebben we veel geleerd over de geschiedenis van het land. In Ho Chi Minh, de grote stad waar we begonnen, hebben we het war museum bezocht en zijn we naar de Cu Chi tunnels uit de oorlog geweest. Super interessant en heel indrukwekkend! Iets verder naar het noorden in Dalat heeft Sanne een canyoning tour gedaan. We hebben de hele dag door de jungle geklommen, van watervallen geabseild en van hoge rotsen het water in gesprongen. Helaas lag Noor met oorontsteking in bed. Gelukkig was ze met een Vietnamees antibiotica kuurtje weer naar een paar dagen de oude! Hoi An is een schattig stadje waar we wat langer zijn gebleven. Er hing hier zo'n gezellig sfeertje met overal lampionnen en lampjes! We hebben hier een prachtige fietstocht door de rijstvelden gemaakt, eigen ontworpen kleding laten maken en de oude ruïnes van My Son gezien. Van Hoi An naar onze volgende bestemming Hue zijn we met de scooter over de Hai Van Pass gereden. Dit was een ongelofelijk mooie tocht door de bergen met echte haarspeldbochten en prachtige natuur en uitzichten! Phong Nha was ook een van onze favoriete plekjes in Vietnam! Hier was een aantal jaar geleden nog geen toerist te bekennen omdat de weg hierheen niet verhard was en niemand aan deze barre tocht durfde te beginnen. Hierdoor is de natuur nog ongerept en zijn de lokale mensen nog niet zo gewend aan het toerisme. We hebben prachtige grotten gezien, gezwommen in een watervalletje en met de scooter door de apart uitziende bergjes getoerd. Onverwachts hebben we een super coole jungle tocht gemaakt in plaats van een dagje zwemmen wat we eigenlijk hadden gepland. Met de 19 jarige jongen, Qyùn van de eendenboerderij, gingen we de jungle in. Qyùn vond het ook een beetje spannend want zelf was hij ook nog nooit zo ver de jungle in geweest. Volgens hem waren wij de eerste toeristen op deze plek!! Ongeveer 8 keer moesten we onze eigen brug bouwen wilden we onze schoenen droog houden. Helaas was het boomstammetje of de steen soms niet genoeg en belandde er iemand in het water! Toen we het begon te regenen kregen we van Qyùn ieder een groot palmblad wat we als paraplu konden gebruiken. Bij terugkomst stond Mama Qyùn op ons te wachten met gebakken eend hmmm! In Tam Coc was vooral de natuur heel mooi en hebben we een berg beklommen wat een top uitzicht gaf! Hierna hebben we het eiland Cat Ba bezocht. Hier hebben we koningsdag gevierd op een boot, gekayakt door de bergen en heel oncharmant in bikini getijgerd door de grotjes. Ook hier hebben we onwijs genoten van de uitzichten over de jungle van het eiland! Via Hanoi, de hoofdstad van Vietnam, zijn we naar onze laatste bestemming Sapa gegaan. Waar we 2 dagen met Mama Ti, een lokaal vrouwtje die in de bergen woont, een tocht door de bergen met rijstvelden hebben gemaakt. Aangezien we van anderen alleen maar hoorden dat ze geen uitzicht hadden door het slechte weer, hadden wij super veel geluk met zon!! Aangekomen bij het huis van Mama Ti vroeg Sanne zich toch echt af hoe ze hier ging koken voor ons in deze primitieve keuken. Knap genoeg na 2 uur werk kregen we een heerlijk avondmaal voorgeschoteld! Na het eten kwam de zelfgebrouwen 'happy water' tevoorschijn, ofterwijl een knetter sterke drank van 40% wat proefde naar nagellakremover. Als slaapmutsje kregen we een zelfgebrouwen 'happy tea' wat ze had gemaakt van canabis blaadjes. Vervolgens gingen we slapen op het zoldertje op heerlijk harde matrassen. De lucht van de buffels en zwijntjes kwam af en toe door het hout heen waaien.. echt cultuursnuiven! Dit was echt een super gave ervaring met zulke lieve mensen in zo'n prachtig land. Een betere afsluiter hadden we niet kunnen hebben! Omdat Sanne's backpack weer iets te vol zat van alle souvenirs, hebben we wat kleren afgegeven aan een lief oud vrouwtje op straat. Dit was echt hartverwarmend om te zien hoe verrast ze was.

Nog een aantal typische Vietnamese feitjes:
- Ze zijn hier erg fan van karaoke, helaas komt er vaak een erg schel en vals geluid uit.
- Mondkapjes dragen op straat is hier erg in de mode.
- Vooral vrouwen zijn hier bang om bruin te worden en gaan daarom helemaal bedekt (incl. handschoenen en sjaal) naar buiten.
- Bijna niemand spreekt hier engels, zelfs niet als ze een restaurant runnen. Google translate is daarom een must-have in Vietnam!
- Vooral Noor was erg fan van de vlees- en vismarkten! Waar de geur van bloed hing, waar de hondenkoppen op straat lagen, waar de grote vissen levend op straat werden gesmeten en vervolgens gespiest werden en waar de schildpadjes in een te klein kooitje lagen te wachten op de dood. 'Het was net zoals de busritten hier.. misselijkmakend' aldus Noor.
- In elk plekje waar we kwamen hadden ze lokale biertjes. Deze moesten we natuurlijk allemaal geproeft hebben! Alle etiketjes hebben we gespaard en ingeplakt.
- De heerlijke Banh my (stokbrood met kaas en rundvlees) en Pho bó (noodlesoup met beef) gaan we zeker missen !!
- Noor traint hier flink haar beenspieren want de hostels leggen haar altijd boven in het stapelbed en Sanne mag altijd onder. Ideaal als je 's nachts moet plassen.

Omdat we geen hoge verwachtingen hadden van Vietnam waren we beide erg verrast over dit land, want het is hier prachtig ! We hebben er heel erg van genoten en raden iedereen aan er ooit heen te gaan!
Over 2 uur komen we aan in Bangkok om vervolgens door te gaan naar de eilanden. Hier hebben we suuuper veel zin in! Voor de zekerheid hebben we net een extra knoop in onze gordel gelegd voor de turbulentie. Je weet maar nooit...

Tot de volgende keer!! Kus en knuffel,